به نام خالق زیبایی ها
حال و هوای مصاحبه با آقای مصلحی کمی فلسفی بود. او در دفتر شرکت اقتصادیاش با ما به مصاحبه نشست که در زیر میخوانید:
· آیا نتیجهی همه ی این نیکوکاری ها در عالم خلقت سرانجام چه خواهد شد؟
به نظرم هدف خلقت این نبوده است که آدمها در این دنیا به آرامش کامل برسند. به بیان دیگر هدف از دستورات دینی صرفا این نبوده که به یک تامین اجتماعی همه جانبه و بدون نقص برسیم، منظورم این است که هدف از دستورات انفاق و نیکوکاری جنبه های متعددی دارد، اهداف مختلفی دارد، صرفا برقراری یک تامین کامل اجتماعی نیست بلکه بخشی از اهداف آن فراهم کردن مسیری برای رسیدن به خداست.
·کیفیت انفاق، آن گونه که مسیری باشد برای رسیدن به خدا، چگونه است؟
باید فی سبیل ا…باشد. باید فی مرضات ا… باشد. البته قطعا اثرات مادی و اجتماعی خود را خواهد داشت. اما هدف باید در وهلهی اول فی مرضات ا… باشد. شما وقتی یک سیب بکارید برای
سایهاش نمیکارید هرچند سایه هم خواهد داشت.
· این انفاق را از محل سهم خود انسان از دنیا میدانید؟
اگر باورمان این باشد که آن چه به دست ما میرسد از داراییهای دنیا و حتی از معنویات، همه از لطف خدای متعال است پس سهم خدا را نیز مورد نظر قرار میدهیم. زکات مال، سهم خداست. شرط پذیرش احسان و انفاق نیز عمل صالح است.
· یعنی اگر از دایرهی مسلمین بیرون برویم احسان و انفاق معنا نمییابد؟
من به ماجرا این طور نگاه نمیکنم. شاید کسی اعتقاد دینی نداشته باشد ولی فطرت آن را دارد. او آمادگی ایمان را دارد. او را نمیتوان بیایمان دانست اگر چه فرد با ایمان و معتقد به این فردی کاملتر است. از آیه شریفهی “انما یتقبل الله من المتقین” نیز احساس میکنم انفاق صادقانه و بیمنت نیز بخشی از تقوا است.
· اگر برگردیم به همان بحث تامین اجتماعی، فرد نیکوکار نیز از این فرآیند تامین اجتماعی منتفع خواهد بود؟
البته، او از امنیت حاصل شده بهرهمند میشود. در حال حاضر هم شدت فقر در بعضی جاها عجیب است ولی مقدار قابل توجهی از آن توسط جامعهی نیکوکاران مرتفع می شود.
· جنابعالی جامعهِ آرمانی را از حیث تامین اجتماعی چگونه جامعهای می بینید؟
در زمان ظهور منجی آخرالزمان (عج) جامعهای ایجاد خواهد شد که شکافهای عمیق طبقاتی از بین می رود و شکل ویژهای از عدالت ظهور و بروز خواهد یافت. البته مقیاسی از این جامعهی آرمانی در صدر اسلام و حکومت رسول خدا (ص) نیز حداقل در حوزهی تئوری پردازی مشاهده شد. نکته قابل ذکر آن است که ما نمیتوانیم یک جامعهی بدون هیچ اختلاف طبقاتی را تصور کنیم چون تفاوت آدمها هرگز از بین نمیرود. در جامعهی ایدآل و آرمانی که در انتظار آن هستیم فاصلهی طبقاتی اقتصادی به حداقل میرسد. به نظرم آدمها در چنین فضایی برای ارتقاء علمی خود و دیگران به احسان میپردازند. در حقیقت علم آموزی و انتقال دانش، فضای جدید احسان و نیکوکاری را ایجاد میکند.
· “صرفا” همین تشکل از نیکوکاری در جوامع آرمانی قابل تعریف است؟
خیر. با وقوع حوادث ناگهانی مثل زلزله و… فرصتهای گسترده و جدید نیکوکاری همواره در مقابل همه ی آدمها حتی افراد جوامع نیکوکاری فراهم میگردد. سونامی ژاپن مصداقی از احسان در فضای غیر از نان بود. البته در ایران هم معدل خوبی داریم. احساس میکنم در ایران بخشهای وجدانی در بدنهی اجتماع و عمومی جامعه، زنده و فعال هستند. نباید اقلیتهایی از مردم را که از فضاتی قناعت، احسان, دیگر دولتی و ایثار دور هستند به کل جامعهی ایران تعمیم داد.
· اگر خاطرهای در عرضهی نیکوکاری در ذهن دارید بفرمائید.
گروه نیکوکاری کوچکی را میشناسم که برای تامین مسکن نیازمندان فعالیت میکنند. آنها به دوستان خود پیشنهاد میکنند که بر مبنای عدد ۱۳۳ که یک مفهوم ابجدی دارد نذر کنند. مثلا ۵ نذر ۱۳۳ هزارتومان و …یکی از دوستانم در بحران اقتصادی واقع شده بود. وقتی چنین پیشنهادی را شنید و چنین نذری کرد بلافاصله مشکل او حل شد و پس از مدتها که نمیتوانست طلب خود را از فردی پس بگیرد. به نتیجه رسید و گرهی اقتصادیاش گشوده شد.
· “واقعا” این انرژیهای مثبت در عالم وجود دارد. و جریان نیکوکاری در میان امواج متعدد این انرژیها قرار دارد.
از جنابعالی بابت وقتی که گذاشتید و در این مصاحبه شرکت فرمودید صمیمانه سپاسگراریم
دی ۱۳۹۴